Introduction of Kuantan

Kuantan (Jawi:كوانتن) is the state capital of Pahang, the largest state in Peninsular Malaysia. It is situated near the mouth of the Kuantan River and faces the South China Sea. The population of Kuantan is 57% Malay, 32% Chinese, 4% Indian and 7% other races. If one measures the distance along the east coast of Peninsular Malaysia, it is located roughly halfway between Singapore and Kota Bharu. Kuantan's population is approximately 568,600 and it is the 9th largest city in Malaysia.

The Pahang state government shifted the administrative centre of Pahang from Kuala Lipis to Kuantan in 1955.

Recently, the National Physical Plan 2005 identified Kuantan as one of the future growth centres and a hub for trade, commerce, transportation and tourism. Kuantan is also considered as the social, economic and commercial hub for East Coast Peninsular Malaysia due to its strategic location. Rapid development since early 21st century has transformed and modernized Kuantan. Since 2005, Kuantan has had many development projects across the city, including Putra Square, Mahkota Square, Bukit Gambang Water Resort, Kuantan Sentral and Kuantan Port City under the Kuantan District Locality Plan 2004-2015.

Kuantan ialah ibu negeri Pahang, negeri terbesar di Semenanjung Malaysia dengan keluasan lebih kurang 36,000 km². Penduduk Kuantan terdiri daripada 62% orang Melayu, 28% orang Cina, 4% orang India dan 6% kaum-kaum lain. Kuantan terletak berhampiran Sungai Kuantan mengadap ke Laut China Selatan. Pusat pentadbiran negeri Pahang telah berpindah ke Kuantan dari Kuala Lipis sejak dari tahun 1976.

Kuantan dipercayai telah wujud semenjak awal tahun 1850-an lagi. Kewujudan Kuantan pada kurun ke-19 adalah bermula sebagai petempatan. Hal kewujudan Kuantan ini telah pun disentuh oleh Abdullah Abdul Kadir Munshi pada tahun 1851/2 seperti berikut:

"Hatta pada malam Khamis datanglah sebuah perahu kecil dari KUANTAN. Maka berkhabarlah ia kepada anak-anak perahu mengatakan ada perahu lanun di Tanjung Tujuh, empat puluh buah dan di Pulau Kapas pun ada, dan di Pulau Redang pun ada dan; maka telah didapati dua buah perahu orang Kuantan dan dua buah lepas lari...."

Pada peringkat awalnya Kuantan lebih dikenali dengan nama Kampung Teruntum. Petempatannya adalah sekitar muara Sungai Teruntum iaitu berhadapan dengan bangunan hospital sekarang. Ia telah dibuka oleh Hj. Senik dan pengikutnya dalam tahun 1850-an. Semasa tinggal di sini mereka mengusahakan kawasan paya yang terletak di tapak hospital sekarang di samping menangkap ikan dan berniaga secara kecil-kecilan. Bukti bahawa kawasan tersebut telah dijadikan petempatan ialah perkuburan Cik Timah berhampiran dengan Taman Esplanade.

0 comments: